30
Oct
2015

Silsilah Prinsip-Prinsip Ahlus Sunnah (Bahagian 14)

📃🍃📃🍃📃🍃📃🍃📃

📌 Silsilah Prinsip-Prinsip Ahlus Sunnah (Bahagian 14)

📚 Bab 1⃣4⃣:
[Beriman Akan] Keluarnya ad-Dajjal

💎 Al-Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Dan beriman al-Masih ad-Dajjal akan keluar. Tertulis di antara kedua matanya kafir. Juga beriman dengan hadits-hadits yang datang tentangnya dan mengimani bahawa itu semua akan terjadi*.”
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
* Asy Syaikh Rabi’ menjelaskan, “Telah datang dalam perkara ini hadits-hadits sahih yang sangat banyak, mencapai darjat mutawatir. Diantaranya:

📕Dalam doa Tasyahhud:ِ
ُِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ, وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَات, وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّال

“Ya Allah, sungguh aku berlindung kepadaMu dari siksa kubur, siksa neraka, dari fitnah kehidupan dan (setelah) kematian serta kejahatan fitnah al-Masih ad-Dajjal” (HR Bukhari)

📕Juga Nabi memperingatkan, “Sesungguhnya aku memperingatkan kalian darinya. Dan aku akan mengatakan kepada kalian sesuatu yang belum pernah disebutkan seorangpun sebelumku: sesungguhnya dia itu buta mata kanannya.” (HR Bukhari)

☝Ia akan keluar dan bersamanya ada syurga dan neraka. Sungai dari neraka dan sungai dari syurga. Itulah yang nampak di mata manusia, padahal kenyataannya bahawa sungai syurga tersebut adalah neraka, dan sungai neraka itu justeru syurga. Kerana itu Rasulullah telah memerintahkan jika seorang mu’min melihat sungai yang dipandang oleh manusia sebagai api (neraka) agar ia meminum darinya. Hendaknya ia benamkan kepalanya, ia pejamkan matanya dan meminumnya. Kerana sesungguhnya itu adalah air yang dingin. Adapun syurga yang ditampakkan kepada manusia, itu justeru neraka, wal’ iyadzu billah.

📕Rasulullah bersabda, “Bukan Dajjal (Besar) yang lebih ku takutkan atas kalian..” (HR Muslim)

☝Kerana Dajjal itu tertulis pada keningnya kafir (iaini tulisan ك ف ر ) yang dapat dibaca setiap mu’min, baik yang menguasai baca-tulis mahupun tidak. Itu merupakan sebuah tanda yang jelas bahawa ia itu kafir. Berbeza halnya dengan orang yang (kelihatan) mengenakan pakian Islam, dengan label Islam, bahkan membawa syiar Islam, (namun kenyataannya tidak) maka yang ini justeru lebih membahayakan. Mereka itu adalah para pembuat kesamaran (talbis) dan para pendusta. Jumlah mereka banyak. Dan Rasulullah telah memperingatkan kita dari (bahaya) mereka.

❌Namun sungguh sangat disayangkan sebahagian orang mengingkari perkara munculnya Dajjal ini. Mereka mengatakan, “Kami mentakwilnya dengan beberapa takwilan”. Dan diantara ta’wil mereka yang paling menghairankan di masa ini ialah apa yang mereka katakan:

⛔”Sesungguhnya Dajjal itu bukanlah sosok manusia, demikian pula Isa. Itu semua hanya simbol yang menggambarkan kecenderungan spiritual dan materi (keduniaan). Kecenderungan (kepada) materi dilambangkan dengan Dajjal, sedangkan kecenderungan (kepada) spiritual dilambangkan dengan Isa.”

❗Padahal hadits-hadits tentang Dajjal dan turunnya Isa adalah mutawatir (sangat banyak).

📂 (Faedah dari Kitab Syarh Ushul as-Sunnah, karya asy Syaikh Rabi’ al-Madkhali, diterbitkan Maktabah Al Huda, diterjemahkan Ustadz Muhammad Higa)

Bersambung insyaAllah.

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com

You may also like

Penjelasan Para Ulama 4 Madzhab Mengenai Agama Syiah
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 8 – Akhir)
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 7)
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 6)