12
Jan
2016

Beriman Kepada Nabi & Rasul (Bahagian 1)

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳
BERIMAN KEPADA NABI & RASUL

Beriman kepada para nabi dan rasul عليهم السلام adalah salah satu RUKUN IMAN. Mereka adalah penghubung antara Allah ﷻ dan hamba-Nya dalam kehidupan beragama.
Melalui merekalah kebenaran, petunjuk dan agama yang benar sampai kepada seluruh hamba.
Makna beriman kepada para nabi dan rasul عليهم السلام adalah :

1️⃣. Mengimani dengan keyakinan yang pasti bahawa Allah ﷻ benar-benar telah mengutus kepada setiap umat seorang rasul yang bertugas mengajak kaumnya untuk beribadah hanya kepada Allah ﷻ satu-satunya tiada sekutu bagi-Nya, dan mengajak kaumnya untuk mengingkari segala sesuatu yang diibadahi selain Allah ﷻ.

2️⃣. Meyakini bahawa para rasul semuanya adalah jujur, mulia dan terbimbing dengan hidayah dari-Nya.

3️⃣. Meyakini bahawa para rasul telah menyampaikan semua wahyu yang mereka terima dari Allah ﷻ, tidak menyembunyikannya sedikitpun dan tidak berdusta.
Allah ﷻ berfirman :

❝Maka tidak ada kewajipan atas seorang rasul, selain dari menyampaikan (amanat Allah) dengan terang. Dan sesungguhnya Kami telah mengutus seorang rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan) : “Beribadahlah kepada Allah (sahaja), dan jauhilah taghut itu, maka diantara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk olah Allah dan ada pula diantaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kalian di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).❞
۝ (QS. an-Nahl : 35-36)

📮(bersambung, إن شــاء الله )

📝 Disalin dari Buletin Saku al-Ilmu, edisi 18/1435 H/2014M

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳