12
Jan
2016

Beriman Kepada Nabi & Rasul (Bahagian 2)

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳
BERIMAN KEPADA NABI & RASUL (2️⃣)

📜 Diutusnya Nabi & Rasul Adalah Nikmat Bagi Umat Manusia.

☝🏼Manusia sangat perlukan para rasul, keberadaan mereka adalah nikmat bagi umat manusia. Urusan mereka tidak akan teratur tanpa bimbingan dari para rasul. Demikian pula agama mereka, tidak akan benar tanpa bimbingan para rasul.

☝🏼Keperluan manusia terhadap para rasul lebih besar daripada keperluan mereka terhadap makanan dan minuman. Kerana Allah ﷻ menjadikan para rasul itu sebagai penghubung antara Dia dengan hamba-Nya. Merekalah yang mengenalkan umat manusia tentang Allah ﷻ, menunjukkan hal-hal yang bermanfaat dan yang merugikan bagi mereka, menerangkan rincian syariat, halal-haram, perbuatan-perbuatan yang dicintai dan dibenci oleh Allah ﷻ.

☝🏼️Tidak ada jalan untuk mengetahui hal itu kecuali melalui para nabi dan rasul.
Akal manusia tidak dapat mengetahui rincian hal-hal tersebut, walaupun mungkin boleh mengetahui sebahagian kecilnya, itu pun secara global. Maka dari itu, keperluan umat manusia terhadap risalah jauh lebih besar dibandingkan keperluan orang sakit terhadap kehadiran doktor. Apabila doktor tidak ada, maksimumnya si pesakit akan tertimpa mudharat pada badannya.

☝🏼️Namun apabila risalah tidak ada, maka manusia akan tertimpa mudharat pada hatinya, demikian pula penduduk bumi tidak akan dapat eksis keberadaannya kecuali apabila risalah yang dibawa oleh para rasul masih diterapkan. Apabila risalah rasul sudah tidak ada sama sekali di muka bumi ini, maka Allah ﷻ timpakan kiamat terhadap alam semesta.

📮(bersambung, إن شــاء الله )

📝 Disalin dari Buletin Saku al-Ilmu, edisi 18/1435 H/2014M

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳