14
Jan
2017

Silsilah Mutiara Nasihat Dari Para Ulama Salaf (Bahagian 9)

🔗 Silsilah Mutiara Nasihat Dari Para Ulama Salaf (Bahagian 9)

Bab 9⃣: Peringatan Tentang Bahayanya Duduk Dengan Ahli Bid’ah & Ahli Ahwa’ Serta Bergaul & Berjalan Bersama Mereka

🗞 Al-Fudhail bin Iyyadh رحمه الله berkata, “Sesiapa yang duduk dengan ahli bid’ah maka berhati-hatilah darinya dan sesiapa yang duduk dengan ahli bid’ah tidak akan diberi al-Hikmah. Dan saya ingin jika di antara saya dan ahli bid’ah ada benteng dari besi yang kukuh. Dan saya makan di sebelah Yahudi dan Nasrani lebih saya sukai daripada makan di sebelah ahli bid’ah.” (Al-Lalikai 4/638 no. 1149)

🗞 Hanbal bin Ishaq رحمه الله berkata, saya mendengar Abu Abdillah (Imam Ahmad bin Hanbal) رحمه الله berkata, “Tidak semestinya seseorang itu bersikap ramah kepada ahli bid’ah, duduk dan bergaul dengan mereka.” (Al-Ibanah 2/475 no. 495)

🗞 Dari Habib bin Abi al-Zabarqan رحمه الله ia berkata, Muhammad bin Sirin رحمه الله apabila mendengar ucapan ahli bid’ah, menutup telinganya dengan jarinya kemudian berkata, “Tidak halal bagiku mengajaknya berbicara…” sehingga iapun berdiri dan meninggalkan tempat duduknya. (Al-Ibanah 2/473 no. 484)

🗞 Seorang ahli ahwa’ berkata kepada Ayyub al-Sikhtiyani رحمه الله, “Hai Abu Bakar, saya ingin bertanya satu kalimat.” Beliau berkata –sambil berisyarat dengan jarinya–, “Tidak, meskipun setengah kalimat, tidak meskipun setengah kalimat…” (Al-Ibanah 2/447 no. 402)

🗞 Imam al-Barbahari رحمه الله berkata, “Perumpamaan ahli bid’ah itu seperti kalajengking, mereka menyembunyikan kepala dan badan mereka di dalam tanah dan mengeluarkan ekornya, maka jika mereka telah mantap dengan kedudukannya, mereka menyengat mangsanya. Demikian pula ahli bid’ah, mereka menyembunyikan diri mereka di tengah-tengah manusia lalu apabila mereka telah mantap dengan kedudukannya, mereka sampaikan apa yang mereka inginkan.” (Thabaqat Hanabilah 2/44)

📂 Faedah dari Kitab:
لم الدر المنثور من القول المأثور 
في الاعتقاد و السنة,
karya Syaikh Jamal Farayhan al-Harithi, terjemahannya telah dimuroja’ah oleh al-Ustadz Muhammad as-Sewed.

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf