3
Jan
2018

Berdoalah Memohon Afiat (Keselamatan)

🌥🌴 Berdoalah Memohon Afiat (Keselamatan)

📕Dari Abbas ibni Abdul Muthalib (bapa saudara (paman) Rasulullah ﷺ), beliau bertanya kepada Rasulullah ﷺ, “Wahai Rasulullah, ajarkan kepadaku sesuatu doa yang dengannya aku akan memohon kepada Allah azza wa jalla”. Maka Rasulullah mengajarkan kepada bapa saudaranya, “Mintalah kepada Allah, afiat (keselamatan)”. Kata Abbas, aku pun termenung selama beberapa hari, memikirkan apa yang Rasulullah telah sampaikan kepadaku. Kembali aku bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, ajarkan kepadaku sesuatu doa yang aku memohon kepada Allah dengannya”. Kemudian Rasulullah kembali berkata kepadaku, “Wahai Abbas, wahai bapa saudara Rasulullah, mintalah kepada Allah, afiat di dunia dan di akhirat.” (HR Tirmidzi, disahihkan oleh al-Imam al-Albani dalam Shohih Jami Tirmidzi 2790)

📝 Al-Imam asy-Syaukani di dalam Tuhfatu Dzakirin 1/459 menafsirkan makna bagi afiat, adalah ketika Allah melindungi hambaNya dari segala kejelekkan.

☝🏼Maka ketika kita manusia meminta afiat kepada Allah, bererti kita telah meminta kepada Allah untuk melindungi kita dari segala kejelekkan yang kita tidak senangi, baik ianya dalam perkara duniawi dalam kehidupan seharian, ataupun yang lebih penting dari itu, yang tidak kita harapkan kejelekkan di masa depan kita di akhirat kelak.

⛺ Maka barang siapa yang diberi afiat sungguh telah berhasil mendapat kebaikkan yang dia harapkan zahir mahupun batin, dalam urusan dunia dan akhiratnya dan telah dilindungi dari segala yang dia takuti di dunia mahupun akhirat. Jika Rasulullah saja memohon pada Allah afiat padahal baginda telah diampuni dosa-dosanya yang telah lalu mahupun yang akan datang, maka apalagi kita betapa perlunya memohon kepada Allah, afiat.

✍🏼 Al-Ustadz Usamah Mahri حفظه الله

📂 (Dari Transkrip Khutbah Jum’at – Memohon Afiat (Keselamatan) Adalah Doa Terpenting, Masjid PLN, Kota Batu, Malang, 28 Safar 1439H, 17 November 2017M)

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf