20
Mar
2018

Keutamaan Menziarahi Saudaranya Yang Sakit

🍃🌴 Keutamaan Menziarahi Saudaranya Yang Sakit

🏆Keutamaan yang besar dijanjikan bagi seorang muslim yang menjenguk saudaranya yang sakit seperti ditunjukkan dalam hadits-hadits berikut ini:

📃Tsauban رضي الله عنه mengkhabarkan dari Nabi ﷺ, sabda baginda:

إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا عَادَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَرْجِعَ

📕 “Sesungguhnya seorang muslim bila menjenguk saudaranya sesama muslim maka ia terus menerus berada di Khurfatil Jannah hingga ia pulang (kembali).” (HR Muslim no. 6498)

📃 Dalam lafadz lain (no. 6499):

مَنْ عَادَ مَرِيْضًا، لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ. قِيْلَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ، وَمَا خُرْفَةِ الْجَنَّةِ؟ قَالَ: جَنَاهَا

📕 “Siapa yang menjenguk seorang yang sakit maka ia terus menerus berada di Khurfatil Jannah.” Ditanyakan kepada baginda, “Wahai Rasulullah, apakah Khurfatil Jannah itu?”. Baginda menjawab, “Buah-buahan yang dipetik dari Syurga.”

📃Ali رضي الله عنه berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah ﷺ bersabda:

مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَعُوْدُ مُسْلِمًا غُدْوَةً إِلاَّ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُوْنَ أَلْفَ مَلَكٍ حَتَّى يُمْسِيَ، وَإِنْ عَادَهُ عَشِيَّةً إِلاَّ صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُوْنَ أَلْفَ مَلَكٍ حَتَّى يُصْبِحَ، وَكَانَ لَهُ خَرِيْفٌ فِي الْجَنَّةِ

📕 “Tidaklah seorang muslim menjenguk muslim yang lain di pagi hari melainkan 70,000 malaikat berselawat atasnya (memintakan ampun untuknya) hingga ia berada di petang hari. Dan jika ia menjenguknya di petang hari maka 70,000 malaikat berselawat atasnya (memintakan ampun untuknya) hingga ia berada di pagi hari. Dan ia memiliki buah-buahan yang dipetik di dalam Syurga.” (HR. At-Tirmidzi no. 969, dishahihkan Al-Imam Al-Albani رحمه الله dalam Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir no. 5767 dan Ash-Shahihah no. 1367)

📂 Sumber: https://asysyariah.com/menjenguk-orang-yang-sakit/

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf