11
Jan
2019

Menyampaikan Nasihat Bukan Bererti Telah Sempurna

🍃🌾 Menyampaikan Nasihat Bukan Bererti Telah Sempurna

☝🏼Al-Imam al-Hasan al-Basri رحمه الله berkata, “Wahai manusia, sesungguhnya aku sedang menasihati kalian, bukan bererti aku orang yang terbaik di antara kalian. Bukan pula orang yang paling soleh di antara kalian. Sungguh, akupun telah banyak melampaui batas terhadap diriku. Aku tidak sanggup mengekangnya dengan sempurna, tidak pula membawanya sesuai dengan kewajipan dalam mentaati Rabbnya. 

🌱 Andaikata seorang muslim tidak memberi nasihat kepada saudaranya kecuali setelah dirinya menjadi orang yang sempurna, nescaya tidak akan ada para pemberi nasihat. 

🕋 Akan menjadi sedikit jumlah orang yang mahu memberi peringatan dan tidak akan ada orang-orang yang berdakwah di jalan Allah ‘Azza wa Jalla, tidak ada yang mengajak untuk mentaatiNya, tidak pula melarang dari bermaksiat kepadaNya.

🎙 Namun dengan berkumpulnya ulama dan kaum mukminin, sebahagian memperingatkan kepada sebahagian yang lain, nescaya hati-hati orang-orang yang bertakwa akan hidup dan mendapat peringatan dari kelalaian serta rasa aman dari lupa dan kekhilafan. 

📚 Maka terus meneruslah -semoga Allah mengampuni kalian- engkau berada pada majlis-majlis zikir (majlis ilmu). Boleh jadi satu kata yang terdengar merendahkan diri kita sangat bermanfaat bagi kita. Bertakwalah kalian semua kepada Allah ‘Azza wa Jalla dengan sebenar-benar takwa dan janganlah kalian mati kecuali dalam keadaan muslim.” (Mawai’zh lil Imam al-Hasan al-Basri, hal.185)

📂 https://www.atsar.id/2018/01/kumpulan-kata-mutiara-salaf-edisi-001.html

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf