19
Feb
2019

Wanita Itu Adalah Aurat

🌷👜 Wanita Itu Adalah Aurat

قال الإمام ابن العربي رحمه الله في “أحكام القرآن” (6 / 352) عند قوله تعالى:
{وقرن في بيوتكنّ..}:

“وَلَقَد دَخَلتُ نَيِّفًا عَلَى أَلفِ قَريَةٍ مِن بَرِيَّةٍ ، فَمَا رَأَيْت نِسَاءً أَصوَنَ عِيَالا ، وَلا أَعَفَّ نِسَاءً مِن نِسَاءِ نَابُلس َالَّتِي رُمِيَ فِيهَا الخَلِيلُ عَلَيهِ السَّلامُ بِالنَّارِ ، فَإِنِّي أَقَمتُ فِيهَا أَشهُرًا ، فَمَا رَأَيتُ امرَأَةً فِي طَرِيقٍ ، نَهَارًا ، إلا يَومَ الجُمُعَةِ ، فَإِنَّهُنَّ يَخرُجنَ إلَيهَا حَتَّى يَمتَلِئَ الْمَسجِدُ مِنهُنَّ ، فَإِذَا قُضِيَت الصَّلاةُ ، وَانقَلَبنَ إلَى مَنَازِلِهِنَّ لَم تَقَع عَينِي عَلَى وَاحِدَةٍ مِنهُنّ إلَى الجُمُعَةِ الأخرَى

📖 Allah berfirman, “Dan tinggallah kalian di dalam rumah-rumah kalian dan janganlah kalian berdandan sebagaimana dandanan ala jahiliah terdahulu.” (Al-Ahzab: 33)

☝🏼Ibnul Arabi berkata, “Aku sudah pernah memasuki lebih dari seribu perkampungan namun aku tidak menjumpai perempuan yang lebih terhormat dan terjaga melebihi perempuan di daerah Napolis Palestin, tempat Nabi Ibrahim dilempar ke dalam api. Selama aku tinggal di sana aku tidak pernah melihat perempuan di jalan ketika siang hari kecuali pada hari Jumaat. Pada hari itu para perempuan pergi ke masjid untuk ikut solat Jumaat sampai masjid penuh dengan para perempuan. Begitu solat Jumaat berakhir mereka segera pulang ke rumah mereka masing-masing dan aku tidak melihat satupun perempuan hingga hari Jumaat berikutnya.” (Ahkam Al-Qur’an 6/352)

📗 Nabi ﷺ bersabda:

إِنَّ الْمَرْأَةَ عَوْرَةٌ، وَإِنَّهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَانُ فَتَقُولُ: مَا رَآنِي أَحَدٌ إِلا أَعْجَبْتُهُ، وَأَقْرَبُ مَا تَكُونُ إِلَى اللَّهِ إِذَا كَانَتْ فِي قَعْرِ بَيْتِهَا”

“Sesungguhnya perempuan itu aurat. Jika dia keluar rumah maka syaitan menyambutnya. Keadaan perempuan yang paling dekat dengan wajah Allah adalah ketika dia berada di dalam rumahnya.” (Ibnu Khuzaimah & disahihkan oleh Syaikh al-Albani)

✍🏼 Al-Ustadz Abdul Hakam at-Tamimi حفظه الله

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf