13
Feb
2020

Jalan Keluar Menghadapi Musibah

⏳💡Jalan Keluar Menghadapi Musibah

☝🏼Al-Imam Ibnu Katsir رحمه الله berkata, “Pada tahun 478H, bulan Muharram terjadi gempa bumi sehingga banyak korban meninggal dunia dari kalangan orang-orang Rom begitu pula haiwan-haiwan ternak mereka.

Pada tahun yang sama banyak terjadi penyakit demam bahkan terjadi wabak di Irak, Hijaz dan Syam, kemudian diikuti dengan kematian secara tiba-tiba bahkan binatang liar banyak yang mati demikian pula binatang ternak banyak yang mati. Maka hal itu memberi kesan semakin sulit dan langka (payah) untuk mendapatkan daging serta susu.

Belum lagi di masa yang sama terjadi peperangan besar antara Ahlus Sunnah dengan Syiah yang kerananya banyak korban jiwa berjatuhan.

Pada bulan Rabi’ul Awwal terjadi angin kencang yang gelap membawa pasir dan menumbangkan banyak pohon baik pohon kurma mahupun yang lainnya. Disertai dengan petir dan kilat hingga sebahagian orang menyangka kiamat telah terjadi. Namun kemudian Allah hentikan semua itu -walhamdulillah-.

Maka Khalifah al-Muqtadi bi Amrillah memerintahkan untuk:
1. Diperbaharui (dihidupkan) amar ma’ruf dan nahi munkar di setiap tempat.

2. Diharuskan Ahlu Dzimah (orang bukan Islam yang menetap di dalam negara Islam) untuk memakai pakaian yang berbeza dengan pakaian Muslimin.

3. Dihancurkan semua alat-alat muzik.

4. Dibuang dan ditumpahkan minuman-minuman keras.

5. Diusir pelaku-pelaku kerosakkan (maksiat).”

Semoga Allah merahmati beliau dan semoga Allah membalasnya dengan pahala.

(Bidayah wa Nihayah 12/137)

نسأل الله العافية والسلامة

✍🏼 Al-Ustadz Usamah Mahri حفظه الله

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf