13
Oct
2020

Silsilah Prinsip-Prinsip Ahlus Sunnah (Bahagian 35)

📃🍃📃🍃📃🍃📃🍃📃

📌 Silsilah Prinsip-Prinsip Ahlus Sunnah (Bahagian 35)

📚 Bab 2⃣6️⃣:
Tafsir Nifaq (Bahagian 1)

💎 Al-Imam Ahmad bin Hanbal رحمه الله berkata: “Dan Nifaq adalah suatu kekufuran. Seseorang kufur terhadap Allah dan menyembah selainNya*, namun ia menampakkan keislaman secara zahir. Sebagaimana orang-orang munafiq di masa Rasulullah ﷺ.”
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
* Asy-Syaikh Rabi’ حفظه الله menjelaskan, “Nifaq ialah menampakkan Islam dan menyembunyikan kekufuran. Sama saja, apakah ia menyembah selain Allah atau tidak. Boleh jadi ia seorang zindiq yang benar-benar tidak beribadah kepada Allah mahupun kepada selainnya. Seperti orang komunis. Namun ia menampakkan Islam dan menyembunyikan kekufuran.

Kalau pun ia tidak menyembah selain Allah, ia tetap seorang munafiq. Dan jika ia menyembah selain Allah, ia juga munafiq. Yang jelas, inti dari definisi munafiq ialah orang yang menampakkan Islam dalam rangka menutupi, mengelabui dan berpura-pura, sedangkan ia menyembunyikan kekufuran.

Ramai orang mengatakan: “Saya termasuk dari Ahlus Sunnah”, sedangkan ia seorang mubtadi’ (ahlul bidaah). Ia menyembunyikan suatu bidaah, lalu menampakkan (seolah-olah sebagai seorang sunni), ia berkata: “Saya termasuk dari Ahlus Sunnah”. Ini termasuk suatu kemunafikan.”

📂 (Faedah dari Kitab Syarh Ushul as-Sunnah, karya asy Syaikh Rabi’ al-Madkhali, diterbitkan Maktabah Al Huda)

Bersambung insyaAllah.

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf