25
Jan
2016

Beriman Kepada Nabi & Rasul (Bahagian 4)

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳
BERIMAN KEPADA NABI & RASUL (4️⃣)

📜 Jumlah Para Nabi dan Rasul

➖ Jumlah para Nabi dan Rasul sangat banyak. Diantara mereka ada yang disebutkan nama-namanya dalam Al-Qur’an atau dalam hadits-hadits Rasulullah ﷺ.

Allah ﷻ berfirman :
❝Dan sesungguhnya telah Kami utus beberapa orang rasul sebelum kamu, diantara mereka ada yang Kami ceritakan kepadamu dan diantara mereka ada (pula) yang tidak Kami ceritakan kepadamu.❞
۝ (ǫs. ɢʜᴀғɪʀ : 78) ayat semakna juga di surah ᴀɴ-ɴɪsᴀ’ : 164

☝🏼️ Maka kita WAJIB mengimani mereka secara menyeluruh, iaini kita mengimani bahawa ada sekian banyak Nabi dan Rasul yang diutus oleh Allah ﷻ, namun kita tidak mengetahui namanya dan tidak mengetahui kisahnya.

Para Rasul yang disebutkan oleh Allah ﷻ dalam Al-Qur’an ada 25 orang. Ada 18 nama dari mereka yang Allah ﷻ sebutkan secara berangkai pada satu tempat, iaitu di surah al-An’am ayat 83-86. Adapun 7 nama lainnya Allah ﷻ sebutkan ditempat terpisah-pisah dalam Al-Qur’an.

📢 Maka WAJIB beriman kepada mereka semua secara rinci dengan masing-masing namanya, mengimani kenabian dan kerasulan mereka, serta semua berita, kisah, keutamaan, mukjizat dan berbagai peristiwa lainnya sebagaimana diberitakan dalam Al-Qur’an dan hadits-hadits yang sahih, tidak menambah dan tidak pula menguranginya.

👉🏼 Seperti kisah perjalanan dakwah Nabi Nuh عليه السلام, lengkap dengan perintah Allah ﷻ kepada beliau عليه السلام untuk membuat perahu.

👉🏼 Demikian pula kisah Nabi Musa عليه السلام, lengkap dengan peristiwa Allah ﷻ berbicara kepada Musa عليه السلام, kemenangan Musa عليه السلام menghadapi para tukang sihir dengan izin Allah ﷻ, dan lain-lain.

👉🏼 Demikian pula Allah ﷻ berikan kemampuan kepada Nabi Sulaiman عليه السلام untuk menundukkan bangsa jin, memahami bahasa haiwan dan lain-lain.

Demikian pula para Nabi dan Rasul lainnya, kita mengimaninya sebagaimana yang terdapat dalam Al-Qur’an dan hadits-hadits yang sahih.

☝🏼️⛔️❗️ Maka kita TIDAK BOLEH mempercayai cerita-cerita palsu yang dibuat tentang kapal Nabi Nuh عليه السلام, atau bahawa tongkat Nabi Musa عليه السلام masih tersimpan di tempat ini dan itu misalnya, barang siapa mendapatkannya maka dia akan menjadi orang sakti.

👊🏼⛔️❗️Atau mempercayai kuburan tertentu sebagai kuburan Nabi Hud عليه السلام, sehingga dia mengagungkan dan mengkeramatkannya, dan meyakini bahawa ziarah ke kubur Nabi Hud عليه السلام sama nilainya bahkan melebihi ibadah haji ❗️
La haula wa la quwwata illa billah❗️

📢 💥Maka itu semua sama sekali bukan bahagian dari keimanan kepada para Nabi dan Rasul عليهم السلام .

📮(bersambung, إن شــاء الله )

📝 Disalin dari Buletin Saku Al-Ilmu, Edisi 18/1435H/2014M

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf

🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳🌤🌳