1
Mar
2018

Ujian & Cubaan Dari Allah

🍃🌴 Ujian & Cubaan Dari Allah

📖 Allah ﷻ berfirman, “(Dialah) yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk: 2)

📖 Allah ﷻ berfirman, “Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Al-Anbiya`: 35)

✍🏼 Al-Imam Ibnu Katsir رحمه الله berkata dalam tafsirnya tentang ayat ini: “Kami menguji kalian, terkadang dengan berbagai musibah dan terkadang dengan berbagai kenikmatan. Maka Kami akan melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang kufur (terhadap nikmat Allah), siapa yang sabar dan siapa yang putus asa (dari rahmatNya). Sebagaimana perkataan Ali bin Abi Thalhah, dari Ibnu Abbas, ‘Kami akan menguji kalian dengan kejelekan dan kebaikan, maksudnya iaitu dengan kesempitan dan kelapangan hidup, dengan kesihatan dan sakit, dengan kekayaan dan kemiskinan, dengan halal dan haram, dengan ketaatan dan kemaksiatan, dengan petunjuk dan kesesatan, kemudian Kami akan membalas amalan-amalan kalian’.”

📂 Sumber: https://asysyariah.com/adab-ketika-sakit/

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf