17
May
2016

Ingatkan Kepada Isteri-Isteri & Ibu-Ibu Kita

❎❗Ingatkan Kepada Isteri-Isteri & Ibu-Ibu Kita❗❎

☝🏼Syaikhul Islam Ibnu Taymiyah berkata, “Gangguan jin kepada manusia dikeranakan beberapa sebab:

1⃣: Sang jin senang kepada sang manusia maka dia masuki untuk menikmatinya dan yang ini lebih ringan dan lebih mudah dibanding yang lainnya.

2⃣: Terkadang kerana manusia mengganggu (menyakiti) mereka dengan mengencingi mereka (dilubang-lubang seperti hadits Ibnu Sarjis di Abu Daud beliau ditanya tentang larangan Nabi kencing di lubang, maka jawab beliau kerana itu tempat para jin). Atau menyiramkan air panas (membuangnya) dan mengenai mereka, atau membunuh mereka dan gangguan semisalnya yang lainnya.

☝🏼Dan yang ini bentuk kerasukan yang paling berat bahkan mungkin akan sampai membunuh orangnya (kerana dikalangan jin banyak kejahilan dan kezaliman sehingga membalas secara berlebihan).

3⃣: Terkadang kerana iseng (tidak ada kerja lain) sebagaimana orang jahil menggangu orang yang sedang lewat.” (Majmu Fatawa 13/82)

💎 Asy Syaikh Zayd bin Hadi al-Madkhali berkata, “Kesimpulannya janganlah membuang/menyiram air panas sembarangan baik di selokan* ataupun ditanah, kerana bumi ini penuh penghuninya dari mereka (jin), khawatir mengenai mereka atau anak-anak kecil mereka, sehingga mereka pun marah dan membalas dengan merasuki orangnya.

☝🏼Oleh sebab itu jika anda ingin membuang air panas, dinginkan terlebih dahulu atau campur dengan air dingin, agar tidak menyakiti mereka baik di selokan ataupun yang lainnya.”

✍🏽 Al-Ustadz Usamah Mahri menjelaskan, “Oleh itu, jangan lupa berlindung diri selalu pada Allah, baca doa doa maktsur

وربنا يحفظنا من شرهم

☝🏼Selokan itu adalah saluran air yang biasanya di depan setiap rumah, namun parit pun semakna dengan itu (masuk dalam larangan).

Manakala tentang sinki, lebih selamatnya jika mahu buang air panas padanya, baca bismillah, kerana:

➡ Kata مجاري, umum bagi setiap saluran air.

➡ Penjelasan Syaikh Ibn Baz dalam Nurun Ala Darb, untuk baca bismillah setiap kali membuang air panas, agar aman dari gangguan mereka.
wallahu alam.”

➖➖➖➖➖➖➖➖➖

📌صب الماء الحار في المجاري ونحوها
قد يقتل بعض الجن فيؤذونه :

🍃 قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله :
” وَصَرْعُ الْجِنِّ لِلْإِنْسِ هُوَ لِأَسْبَابِ ثَلَاثَةٍ : تَارَةً يَكُونُ الْجِنِّيُّ يُحِبُّ الْمَصْرُوعَ فَيَصْرَعُهُ لِيَتَمَتَّعَ بِهِ ، وَهَذَا الصَّرْعُ يَكُونُ أَرْفَقَ مِنْ غَيْرِهِ وَأَسْهَلَ ، وَتَارَةً يَكُونُ الْإِنْسِيُّ آذَاهُمْ إذَا بَالَ عَلَيْهِمْ أَوْ صَبَّ عَلَيْهِمْ مَاءً حَارًّا ، أَوْ يَكُونُ قَتَلَ بَعْضَهُمْ أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ مِنْ أَنْوَاعِ الْأَذَى، وَهَذَا أَشَدُّ الصَّرْعِ ، وَكَثِيرًا مَا يَقْتُلُونَ الْمَصْرُوعَ ، وَتَارَةً يَكُونُ بِطَرِيقِ الْعَبَثِ بِهِ كَمَا يَعْبَثُ سُفَهَاءُ الْإِنْسِ بِأَبْنَاءِ السَّبِيلِ ” انتهى .

📚 “مجموع الفتاوى” (13/82) 📚

▫ قال الشيخ زيد بن هادي رحمه الله:
 على كل حال لايصب الماء الحار لا فى المجاري ولا على الأرض لايصب الماء الحار؛ لان الأرض مملوءة بالسكان فربما يقع على عالم الجن أو على صغارهم فيحصل الإنتقام منهم فيصرع ؛ لذا إذا أراد ان يصب الانسان ماءاً حاراً فليبرده بالماء حتى يكون بارداً لايؤذى ويصبه سواءاً فى المجارى أو في غيرها. 

انتهى كلامه رحمه الله.

📂 (Faedah ilmiah dari al-Ustadz Usamah Mahri di WhatsApp طريق السلف)

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf