30
Nov
2016

Bagaimana Engkau Melumpuhkan Syaitan & Terbebas Dari Kejahatannya!

⚔Bagaimana Engkau Melumpuhkan Syaitan & Terbebas Dari Kejahatannya!

عن أبي هريرة قال، ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ صل الله عليه وسلم، “ﺇﻥ ﺍﻟﻤﺆﻣﻦ ﻟﻴﻨﻀﻲ ﺷﻴﻄﺎﻧﻪ ﻛﻤﺎ ﻳﻨﻀﻲ ﺃﺣﺪﻛﻢ ﺑﻌﻴﺮﻩ ﻓﻲ ﺳﻔﺮﻩ.” [( ﺭﻭﺍﻩ ﺃﺣﻤﺪ (380/2) ﻭﺻﺤﺤﻪ ﺍﻷﻟﺒﺎﻧﻲ (ﺍﻟﺼﺤﻴﺤﺔ) برقم (3586)]

Dari Abu Hurairah, Rasulullah ﷺ bersabda, “Sungguh seorang mukmin dapat melumpuhkan syaitannya sebagaimana salah satu dari kalian memaksa kendaraannya (haiwan tunggangannya) dalam safarnya.” (HR Ahmad 2/380 dan disahihkan al-Albani dalam Sohihah 3586)

Ibnu Qoyim berkata, “Hal itu kerana setiap kali syaitan menghadangnya (menggodanya), ia cambuk (sebat) dengan dzikir, do’a, istighfar dan ketaatan. Maka syaitannya yang bersamanya dalam azab yang dahsyat. Hal itu tidaklah sama dengan syaitannya orang fajir yang bersamanya dalam keadaan tenang dan santai, oleh kerananya syaitannya semakin kuat, semakin menjadi dan dahsyat. Maka dengan ini barang siapa yang tidak menyiksa syaitannya di dunia ini dengan dzikrullah, tauhidNya, istighfar dan ketaatan kepadaNya, maka syaitannya lah yang menyiksa dia di akhirat dengan azab neraka. Maka pasti masing-masing orang menyiksa syaitannya atau dia yang disiksa syaitannya.” (Badai’ul Fawaid 7932)

(Faedah ilmiah dari al-Ustadz Usamah Mahri di WhatsApp طريق السلف)

WhatsApp طريق السلف
www.thoriqussalaf.com
telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf