15
Apr
2017

Hakikat Hubungan Suami Isteri

🌹🍂 Hakikat Hubungan Suami Isteri

🎙Syaikh Abdullah bin Abdurrahim al-Bukhari berkata:

☝🏼Sungguh hubungan suami isteri adalah hubungan yang sangat dalam akarnya dan sangat jauh kedepannya. Maka Allah merahmati seorang suami yang terpuji perangainya dan baik niatnya, mudah, lemah lembut, lunak, penyayang pada isterinya, mengikuti perintah Allah dan perintah NabiNya, maka dia tidak bebani isterinya dengan sesuatu yang tidak dia mampu.

☝🏼Dan Allah memberkahi seorang isteri yang tidak mencari-cari kesalahan suaminya, tidak pula dia menyebabkan keributan dengan suaminya.

📕Telah diriwayatkan oleh Muslim dalam sahihnya dari hadits Abu Said al-Khudri bahawa Nabi bersabda
sesungguhnya orang yang paling jelek kedudukannya di sisi Allah di hari kiamat adalah seorang suami yang berhubungan dengan isterinya, begitu pula isterinya, kemudian dia sebarluaskan rahasianya.

📕Juga di Musnad Ahmad hadits hasan li ghoyrihi Rasulullah bersabda, Jika seorang wanita solat lima waktunya, puasa bulannya (Ramadhan), menjaga kehormatannya dan taat pada suaminya maka dia akan masuk syurga Rabbnya.

☝🏼Dengan semua ini wahai kaum mukminin kita memahami bahawa yang terbaik bagi seorang lelaki untuk menemani dirinya dalam kehidupan dunia ini dan dalam menunaikan kewajiban-kewajibannya adalah seorang isteri yang lemah lembut, baik akhlaknya yang mana isteri ini selalu menyenangkan dia jika dia pandang, mentaati dia jika dia perintah dan tidak menyalahi dia (suami) dengan yang dia benci pada diri (isteri) dan hartanya.

☝🏼Demikianlah seorang isteri merupakan tonggak utama dan tiang yang kuat bagi rumah tangga yang bahagia.

📖 Firman Allah:

﴿ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّـهُ ﴾ “

Maka perempuan-perempuan yang solehah adalah mereka yang taat (kepada Allah) dan menjaga diri ketika (suaminya) tidak ada, kerana Allah telah menjaga (mereka).” (An-Nisaa: 34)

📚Dari Mirots Anbiya

حقيقة العلاقة الزوجية

قَال الشيخ عَبْدُ الله بنُ عَبْدُ الرّحيمِ البُخَارِي – حَفِظَهُ الله –
” … إن العلاقة الزوجية علاقة عميقة الجذور بعيدة الآمال

فرحم الله رجلا محمود السيرة طيب السريرة سهلًا رفيقًا لينًا رءوفًا رحيمًا بأهله متبعًا لأمر الله وأمر رسوله صل الله عليه وسلم فلا يكلف زوجته من الأمر ما لا تطيق.

وبارك الله في امرأة لا تطلب من زوجها غلطًا ولا تحدث عنده لغطًا أخرج مسلم في الصحيح من حديث أبي سعيد الخدري رضي الله تعالى عنه أن النبي صل الله عليه وآله وسلم قال :
(( إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ الرَّجُلَ يُفْضِي إِلَى امْرَأَتِهِ وَتُفْضِي إِلَيْهِ ثُمَّ يَنْشُرُ سِرَّهَا))

وقال صل الله عليه وسلم فيما أخرجه الإمام أحمد في المسند وهو حديث حسن لغيره قال عليه الصلاة والسلام :
إِذَا صَلَّتِ المَرْأَةُ خَمْسَهَا وَصَامَتْ شَهْرَهَا وَحَفِظَتْ فَرْجَهَا وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا دَخَلَتْ جَنَّةَ رَبِّهَا.

بهذا كله أيها المؤمنون يفهم أن الرجل أفضل ما يستصحبه في حياته ويستعين به على واجباته الزوجة اللطيفة العشرة القويمة الخلق وهي التي تسره إذا نظر وتطيعه إذا أمر ولا تخالفه في نفسها ولا مالها بما يكره إن هذه الزوجة هي دعامة البيت السعيد وركنه العتيد
قال الله جل وعلا :
﴿ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّـهُ ﴾ “.
– المصــدَرُ : من موقع ميراث الأنبياء

📂 (Faedah ilmiah dari al-Ustadz Usamah Mahri di WhatsApp طريق السلف)

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf