13
May
2017

Tidakkah Kalian Mengkhawatirkan Diri Kalian Sendiri?!

✋🏻⚠💥🔥 Tidakkah Kalian Mengkhawatirkan Diri Kalian Sendiri?!

🎙Asy-Syaikh Muhammad bin Hady حفظه الله

☝🏼Ambilah pelajaran dari kisah Abdullah Al-Qashimy[1], berapa banyak kitab yang telah dia tulis dalam rangka membela dakwah Syaikhul Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, iaitu dakwah tauhid. Kitabnya yang berjudul “Ash-Shiraa’ Bainal Islam wal Watsaniyyah” boleh kalian lihat. Demikian juga kitab “Al-Buruuq An-Najdiyah Fii Iktisaahizh Zhulumaatid Dajawiyah” boleh kalian baca. Bacalah kitabnya yang lain yang dia tulis untuk membela dakwah tauhid dan dakwah Salafiyah, dakwah yang diserukan oleh Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Kemudian setelah itu dia murtad dan para ulama dakwah telah berfatwa tentang kemurtadannya. Fatwa-fatwa ini tersimpan dan tertulis dalam kitab-kitab[2].

☝🏼Jadi dia memiliki sekian banyak tulisan-tulisan dalam membela dakwah Salafiyah, namun setelah itu dia murtad.

☝🏼Wahai hamba-hamba Allah, kenapa kalian tidak mengkhawatirkan diri kalian sendiri?! Wajib atas kita semua untuk mengkhawatirkan diri kita sendiri. Jadi seseorang jika dia berada pada keadaan yang diredhai, maka hendaklah dia terus memohon kekukuhan kepada Allah.

🌵Ini merupakan prinsip.

💬 “Wahai Rabb kami, janganlah Engkau sesatkan hati kami setelah Engkau beri hidayah kepada kami.” (Ali-Imran: 8)

❗Jadi seorang hamba terkadang hatinya menyimpang walaupun setelah mendapatkan hidayah, kerana sesungguhnya hati hamba-hamba ini –sebagaimana yang telah dikhabarkan oleh Rasulullah ﷺ– berada di antara dua jari jemari Ar-Rahman yang Dia bolak-balik sesuai yang Dia kehendaki. (lihat: Shahih Muslim no. 2654 –pent)

☝🏼Demikian juga Rasulullah ﷺ telah mengkhabarkan fitnah-fitnah yang akan terjadi di akhir zaman bahawasanya ketika itu seseorang yang pagi harinya masih dalam keadaan beriman, petang harinya dia menjadi kafir. Yang lain pada petang harinya masih beriman, namun keesokkan harinya telah menjadi kafir. Hal itu terjadi kerana dia menjual agamanya hanya kerana sedikit dari kesenangan dunia. (lihat: Shahih Muslim no. 118 –pent). Kita memohon keselamatan kepada Allah.

❓Maka kenapa mereka ini pertama kali gementar ketakutan ketika mendengar bahawa si fulan dahulu seorang pembela As-Sunnah, kemudian dia menyimpang. Kita memohon kekukuhan kepada Allah dan kita juga memohon kepada Allah hidayah bagi orang seperti yang disebutkan oleh penanya ini, hanya saja perlu diketahui bahawa hal ini terjadi dan telah terjadi. Akan terus terjadi lagi selama masih ada manusia dan masih ada kehidupan. Maka jangan merasa ngeri dan ketakutan, dan mohonlah kepada Allah kekukuhan dan keselamatan.

💽 Sumber audio: www.youtube.com/watch?v=4mD3ioqffo8

📚 Sumber: http://goo.gl/FwFxqS

🌏 Kunjungi || http://forumsalafy.net/tidaklah-kalian-mengkhawatirkan-diri-kalian-sendiri/

⚪ WhatsApp Salafy Indonesia

📚 II مجموعة طريق السلف II 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf