5
Sep
2017

Keadaan Kesihatan Syaikh Rabi’ bin Hadi al-Madkhali Sebagaimana Dikhabarkan Syaikh Abdullah al-Bukhari hafizhahumallah

🌹📣 Keadaan Kesihatan Syaikh Rabi’ bin Hadi al-Madkhali Sebagaimana Dikhabarkan Syaikh Abdullah al-Bukhari hafizhahumallah

قلت:ألمت بشيخنا العلامة ربيع وعكة صحيّة اقتضى الحال إدخاله المشفى، وهنا أنبه على ما يلي:

Saya sampaikan bahawa Syaikh kita al-Allamah Rabi’ sedang mengalami gangguan kesihatan yang mengharuskan untuk dirawat di hospital. Oleh kerana itu perlu saya sampaikan beberapa hal sebagai berikut:

أن شيخنا حفظه الله صابر محتسب، حريص على السنّة على يعهده عنه من يعرفه عن قرب.

● Bahawa Syaikhuna hafizhahullah senantiasa bersabar dan berharap ganjaran dari Allah. Sangat bersemangat kukuh di atas Sunnah, dan ini diketahui oleh siapapun yang kenal dan dekat dengan beliau.

بلغ ولاة أمرنا حفظهم الله،فأمر ولي العهد بعلاجه.

● Berita tentang menurunnya kesihatan beliau ini telah sampai kepada pemerintah kita hafizhahumullah. Kemudian putera mahkota (Muhammad bin Salman), memerintahkan dengan segera perawatan untuk beliau.

مسارعة ولي العهد بذلك دليل على تقديرهم للعلم والعلماء، والشيء من معدنه لا يُستغرب، جزاهم الله عن الإسلام والسنّة خيراً

● Cepat perhatiannya putera mahkota dengan keadaan kesihatan beliau, ini menunjukkan kadar penghormatan pemerintah terhadap Ahlul Ilmi dan Ulama. Dan ini merupakan keutamaan yang tidak asing dari mereka (pemerintah). Semoga Allah membalas mereka dengan kebaikkan atas jasanya terhadap Islam dan Sunnah.

قد مع شيخنا قبيل العشاء، وحالته أحسن بحمد الله، وبلغته دعاء وسلام عموم طلابه ومحبيه، فقال:استجاب الله دعواتهم وبلغهم سلامي

● Saya telah bersama dengan Syaikhuna Rabi’ sebelum Isya’. Dan keadaan beliau bertambah baik Alhamdulillah. Dan aku sampaikan kepada beliau ucapan doa dan salam dari para muridnya dan orang-orang yang mencintainya. Beliau menjawab, “Semoga Allah mengabulkan do’a-do’a mereka, dan sampaikan salamku kepada mereka.”

ودار بيني وبينه حديث يسير-لعله إن سنحت فرصة أخرى ذكرته- ثم قال لمن سأل الله له الشفاء وللجميع: نسأل الله أن يثبتنا وإياهم على السنّة

● Telah berlangsung perbincangan singkat antara saya bersama beliau –InsyaAllah jika ada waktu luang nanti aku akan ceritakan–.
Kemudian beliau mengatakan kepada siapa saja yang meminta kepada Allah agar memberikan kesihatan kepada beliau dan juga kepada semuanya, “Kita memohon kepada Allah agar mengukuhkan kami dan mereka semua di atas Sunnah.”

🌏 Sumber || ● http://bit.ly/2eXNUWl ● http://bit.ly/2eXG2Ez ● http://bit.ly/2eYq6BY ● http://bit.ly/2eYigs7 ● http://bit.ly/2eYjSSG

⚪ WhatsApp Salafy Indonesia

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf