20
Nov
2018

Perbezaan Takfir Di Sisi Ahlus Sunnah & Khawarij

📢🔥 Perbezaan Takfir Di Sisi Ahlus Sunnah & Khawarij

📖 Allah ﷻ berfirman:

لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ

“Tidak usah kalian meminta maaf (setelah kalian memperolok-olokkan ayat Allah dan RasulNya), kerana sungguh kalian telah kafir sesudah beriman.” (At-Taubah: 65-66)

☝🏼Al-Ustadz Luqman Ba’abduh حفظه الله menjelaskan, “Ini namanya takfir, mereka sebelumnya beriman, kemudian dihukumi sebagai kafir kerana sesuatu ucapan dan perbuatannya atau keyakinannya.

💥 Dalam hadits, Nabi ﷺ mengatakan sesiapa yang menggantikan agamanya (murtad), maka bunuhlah dia. Sudah tentu yang berkuasa untuk menjatuhkan hukuman bunuh ini adalah pemerintah, bukan individu-individu tertentu.

📝 Malah para ulama mazhab yang empat, Hanafi, Maliki, Syafi’i, Hambali, kesemuanya ada membahas tentang takfir di dalam kitab-kitab mereka.

❗Namun, yang dibantah oleh ulama-ulama Salafi adalah model takfirnya para Khawarij atau teroris, yang mana mereka menempatkan dalil-dalil dari Al-Qur’an dan Sunnah bukan pada tempatnya. Contohnya ayat dalam surah al-Ma’idah:

‎وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُوْنَ

“Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itulah orang-orang yang kafir.” (Al-Ma’idah: 44)

✅ Salafi tetap pada prinsip memahami makna Al-Qur’an dengan pemahaman Salaf. Sahabat adalah orang-orang yang menerima tafsir bagi ayat langsung dari Rasulullah ﷺ. Antaranya adalah Abdullah bin Abbas, tafsir bagi ayat ini adalah kekafiran yang tidak mengeluarkan seseorang dari bingkai Islam. Ulama membahagikan kekafiran itu ada “Kufur Akbar” (kufur besar) ada “Kufur Ashghar” (kufur kecil). Kufur besar akan menyebabkan seseorang terkeluar dari Islam dan tidak boleh dikuburkan di pemakaman kaum muslimin serta tidak boleh saling mewarisi atau mewariskan harta. Kufur kecil tidak demikian, pelakunya masih muslim, walaupun dosa-dosanya besar, tetapi tidak boleh dihukumi kafir.”

📂 (Faedah Dari Muhadharah Makna & Prinsip Salafi, Pertemuan Ke-2, Masjid Ma’had as-Salafy, Jember, 15 Muharram 1440H)

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf