28
Apr
2020

Hukum Mengulangi Solat Witir Di Akhir Malam

🌖🕋 Hukum Mengulangi Solat Witir Di Akhir Malam

❓Pertanyaan: Aku selalu mengerjakan solat witir di awal malam. Tapi di akhir malam aku terbangun (lagi), lalu aku solat dua rakaat dua rakaat sebatas yang aku mampu, tanpa melakukan witir setelahnya. Apakah perbuatanku ini benar dan apa hukum mengulangi solat witir?

✅ Asy-Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz رحمه الله menjawab:
“Ya, perbuatanmu itu sudah benar. Apabila seseorang telah mengerjakan solat witir di awal malam, kemudian setelah itu Allah mudahkan ia untuk bangun di akhir malam, maka ia solat dua rakaat dua rakaat sebanyak yang Allah mudahkan baginya.

Witirnya yang pertama (di awal malam) sudah mencukupi dan dimakruhkan mengulangi witir yang kedua kali, berdasarkan sabda Nabi ﷺ:

لا وتران في ليلة

“Tidak ada dua witir dalam satu malam.”

Dan Nabi ﷺ terkadang melakukan solat dua rakaat setelah witir, untuk mengajarkan kepada manusia bahawa yang seperti itu tidak mengapa.

Akan tetapi yang utama adalah menunda solat witir di akhir malam, jika hal itu memungkinkan.

Hendaknya ia mengerjakan solat witir di akhir malam jika memungkinkan berdasarkan sabda baginda ﷺ:

اجعلوا آخر صلاتكم في الليل وتراً

“Jadikanlah solat witir sebagai penutup solatmu di waktu malam.”

Apabila yang seperti ini memang memungkinkan, lebih utama. Jika tidak, maka lakukanlah yang diyakini dan berwitirlah di awal malam. Bila setelah itu engkau dapat bangun di akhir malam, kamu boleh solat dua rakaat dua rakaat tanpa (menutupnya dengan) witir. Jazakumullahu Khairan.”
(www.binbaz.org.sa/noor/6494)

📂 Warisan Salaf @ www.atsar.id

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf