24
Jun
2022

Rahmat Allah Di Hari Kiamat

🌴🌷Rahmat Allah Di Hari Kiamat

• Allah سبحانه وتعالى berfirman:

ٱلۡمُلۡكُ يَوۡمَئِذٍ ٱلۡحَقُّ لِلرَّحۡمَٰنِۚ

“Kerajaan yang hak pada hari itu adalah milik Tuhan Yang Maha Pengasih” (Al-Furqon: 26)

• Asy-Syaikh as-Si’diy رحمه الله berkata, “Kerajaan yang hak pada hari itu iaitu pada hari kiamat adalah milik Allah, maka tidak tersisa sedikitpun untuk makhluk kerajaan atau bentuk kerajaan sebagaimana saat mereka di dunia. Yang ada (pada hari itu) adalah sama antara para raja dengan rakyatnya, hamba sahaya dengan tuannya, orang terhormat dengan yang lainnya.

Akan tetapi yang membuat hati ini tenang, jiwa ini merasa nyaman serta dada ini merasa lapang bahawa Allah menisbahkan kerajaan pada hari kiamat pada namaNya Ar-Rahman (Maha Pengasih/Maha Penyayang), di mana rahmatNya mencakup segala sesuatu yang mengena kepada setiap makhluk dan yang memenuhi dunia dan akhirat. Dan hilang kerananya segala kekurangan dan rahmatNya mengalahkan murkaNya.

Allah ciptakan Bani Adam yang lemah, lalu Dia muliakan agar Dia sempurnakan baginya kenikmatanNya. Dia tutupi mereka dengan rahmatNya dan sekarang mereka telah hadir di mahsyar dengan penuh kerendahan, tunduk dan lemah pasrah di hadapan Allah. Mereka menunggu keputusan atas mereka.

Dan Allah kepada mereka lebih sayang daripada diri mereka sendiri atau orang tua mereka sendiri. Maka apa kiranya yang akan Allah (Maha Pengasih/Maha Penyayang) lakukan kepada mereka?

Tidaklah keluar dari rahmatNya kecuali orang yang celaka dan dipastikan baginya ketetapan azab.” (Tafsir as-Si’diy, Al-Furqon: 26)

فاللهم ارحمنا يا أرحم الراحمين

✍🏼 Al-Ustadz Usamah Mahri حفظه الله

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf