28
Feb
2023

Sifat-Sifat Isteri Di Syurga

🌹👜 Sifat-Sifat Isteri Di Syurga

وعن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم ألا أخبركم بنسائكم في الجنة قلنا بلى يا رسول الله قال ودود ولود إذا غضبت أو أسيء إليها أو غضب زوجها قالت هذه يدي في يدك لا أكتحل بغمض حتى ترضى.

Dan dari Anas bin Malik رضي الله عنه, Rasulullah ﷺ bersabda, “Mahukah aku khabarkan pada kalian, isteri-isteri kalian di syurga (sifat wanita syurga)? Setiap wanita yang penyayang (dan pada dirinya ada sifat-sifat yang kerananya membuat suaminya semakin menyayanginya). Subur kandungannya. Mudah dan cepat kembali (kepada suaminya jika terjadi perselisihan di antara keduanya)¹ yang ketika dia marah atau merasa disakiti atau suaminya marah padanya, dia akan berkata, “Ini tanganku ada di tanganmu (pasrah dan merayu untuk memaafkan dirinya) dan aku tidak akan dapat tidur nyenyak sampai engkau meredhaiku”.” (HR Thabrani fil Awsath 1764, dihasankan al-Albani dalam Shahih Targhib 1941)

¹ Ertinya saat suaminya marah atau sedang berselisih dengannya, dia tidak akan melayani dengan membantah, berbalas bentak membentak atau bahkan suaranya di atas suara suaminya. Kemudian juga setelah berselisih, tidak kemudian ngambek (merajuk), diam cemberut (berkerut dahi), namun bersegera mencairkan suasana dan bersegera memperbaiki hubungan dengan suaminya.

✍🏼 Al-Ustadz Usamah Mahri حفظه الله

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf