17
May
2016

Sujudnya Musyrikin Quraisy Saat Dibacakan Surah An-Najm

📖🕋 Sujudnya Musyrikin Quraisy Saat Dibacakan Surah An-Najm

☝🏼Di bulan Ramadahan di tahun kelima setelah kenabian iaini sekitar dua bulan kemudian setelah hijrahnya kaum muslimin (ke negeri Habsyah), keluarlah Rasulullah ﷺ ke Masjid Al-Haram. Sementara di sekitar Ka’bah saat itu ada sekelompok besar orang-orang Quraisy, termasuk di dalamnya para pemimpin dan pembesar mereka.

👍🏼 Sebelumnya, telah turun surah An-Najm kepada Nabi ﷺ. Maka baginda ﷺ berdiri di tengah-tengah mereka, kemudian dengan serta merta membacanya. Bagi musyrikin Quraisy, ini merupakan sebuah kalimat menakjubkan yang sama sekali belum pernah mereka dengar. Mereka terpukau akan kehebatan kalimat-kalimatnya dan menjadikan mereka hanyut sepenuhnya. Mereka terpaku, terdiam dan terpegun mendengarkannya, hingga sampai bacaan baginda ﷺ di akhir surah, sentakan dan hentakan menerbangkan hati-hati mereka. Maka ketika bacaan terakhir:

📖 فَٱسْجُدُواْ لِلَّهِ وَٱعْبُدُواْ (٦٢)

📖 “Sujudlah kalian kepada Allah, dan beribadahlah kalian kepadaNya.” (An-Najm: 62)

☝🏼Kemudian Rasulullah ﷺ bersimpuh sujud dan di saat yang sama sujudlah semua manusia yang ada di sana. Mereka tidak dapat menguasai diri-diri mereka lagi.

📂 (Faedah ilmiah dari Kitab Raudhah al-Anwar fi Sirah an-Nabiy al-Mukhtar ﷺ, karya asy-Syaikh Shafiyyur-Rahman al-Mubarakfury, diterjemahkan al-Ustadz Afifuddin As-Sidawy, diterbitkan Ash-Shaf Media, hal. 91-92)

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 telegram: http://bit.ly/thoriqussalaf