12
Oct
2016

Keutamaan Bulan Muharram

🗓🌍 Keutamaan Bulan Muharram

☝🏼Muharram termasuk salah satu dari empat Bulan Haram (bulan-bulan yang memiliki kehormatan lebih dibandingkan bulan-bulan yang lainnya) dalam Islam yang termaktub dalam Al-Qur’an (yang ertinya):

📖 “Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya EMPAT BULAN HARAM.” (At-Taubah: 36)

☝🏼Keempat-empat bulan itu adalah:
1⃣ Muharram,
2⃣ Rajab,
3⃣ Dzulqa’dah, dan
4⃣ Dzulhijjah,
sebagaimana yang dideklarasikan oleh Rasulullah ﷺ ketika haji perpisahan.

✅ Disebut Bulan Haram kerana ia mengandung kemuliaan lebih (dari bulan-bulan lainnya) dan kerana pada bulan-bulan ini diharamkan untuk berperang. (Tafsir As-Si’di, hlm.192)

🌹Cukuplah menunjukkan kemuliaan bulan Muharram ini ketika Rasulullah ﷺ menjulukinya sebagai bulan Allah, baginda ﷺ bersabda:

📕“Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadhan adalah berpuasa di bulan Allah, bulan Muharram.” (HR Muslim, no.1982 dari sahabat Abu Hurairah رضي الله عنه)

☝🏼Kata para ulama, segala sesuatu yang disandarkan kepada Allah ‘Azza wa Jalla itu memiliki kemuliaan lebih daripada yang tidak disandarkan kepadaNya, seperti Baitullah (rumah Allah), Rasulullah (utusan Allah), dan lain-lain.

✒ Dalam Islam, bulan Muharram memiliki nilai sejarah yang luar biasa;
📌 Pada bulan ini, tepatnya pada tanggal sepuluh, Allah Subhanahu wa Ta’ala menyelamatkan Nabi Musa ‘alaihis salam dan kaumnya dari kejaran Fir’aun dan bala tenteranya serta menenggelamkan mereka di laut merah.

📌 Di bulan ini juga Rasulullah ﷺ bertekad kuat untuk berhijrah ke negeri Madinah, setelah mendengar bahawa penduduknya siap berjanji setia membela dakwah baginda. Walaupun begitu, tekad kuat baginda ni hanya baru dapat terealisasikan pada bulan Safar.

🔖 Selain itu, di bulan ini terdapat ibadah puasa yang dikatakan oleh Rasulullah ﷺ sebagai puasa terbaik setelah Ramadhan sebagaimana hadits di atas.

📕Baginda ﷺ juga bersabda ketika ditanya tentang keutamaannya: “Menghapuskan dosa-dosa tahun yang lalu.” (HR Muslim, no.1977 dari sahabat Abu Qotadah Al-Anshari رضي الله عنه)

📂 http://manhajul-anbiya.net

📚 ll مجموعة طريق السلف ll 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com
🌐 http://telegram.me/thoriqussalaf