28
Oct
2015

Dakwah Setiap Rasul

☝🏽Dakwah Setiap Rasul ☝🏽

Asy Syaikh Rabi’ al-Madkhali berkata:

💎 Dakwah itu memiliki permulaan dan titik tolak. Maka tidak boleh setiap orang sembarangan membuat jalannya sendiri-sendiri. Semuanya telah diatur oleh Allah kepada setiap NabiNya.

📖 Allah -tabaraka wa ta’ala- menyatakan, “Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): “Sembahlah Allah (semata), dan jauhilah oleh kalian Thaghut!”. Maka di antara umat itu ada yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antara mereka yang berhak mendapat kesesatan atasnya. Maka berjalanlah kalian di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (para Rasul).” (An-Nahl: 36)

💎 Inilah dakwah setiap Rasul yang memerangi kesyirikkan, bahan-bahan penghantarnya serta berbagai aspeknya yang kelihatan. Demikianlah dakwah Rasulullah, maka bagaimana engkau justeru meninggalkannya?!

✖ Langkah-langkah syaitan masih banyak diikuti, peribadatan kepada kuburan-kuburan, penolakkan terhadap sifat-sifat Allah, keyakinan wihdatul wujud tentang kepercayaan bergabung Allah dengan makhlukNya, serta sejumlah besar kesesatan-kesesatan lain. Lalu bagaimana dapat engkau biarkan orang-orang itu mengikuti langkah-langkah syaitan? Mereka ikuti sang musuh, sedangkan engkau tidak menjelaskannya kepada mereka. Haruskah engkau menggelar dirimu sebagai seorang da’i penyeru Islam, sementara demikian keadaanmu?! Dimanakah amanah?! Dimana pula nasihat itu berada?!

☝🏽 Oleh kerana itu, sudah seharusnya wahai saudara-saudaraku sekalian, untuk kalian menasihati kaum muslimin, memisahkan antara yang haq dengan yang bathil, mana yang merupakan petunjuk dan mana pula yang kesesatan. Di jalan Allah, jangan engkau terpengaruh oleh celaan orang-orang yang suka mencela.

☝🏽 Seandainya diantara para kerabatmu dan orang-orang dicintaimu, ada yang terjatuh dalam dosa atau terjerumus dalam kesesatan, maka hendaknya engkau menjelaskan dan menasihatinya dengan cara yang hikmah serta arahan yang baik. Kerana sikap diammu terhadap suatu kebathilan dapat menyebabkan orang-orang awam yang tidak mengerti itu terjatuh pada jerat-jerat ahlul bathil dan mengikuti langkah-langkah syaitan sehingga mereka menyimpang dari kebenaran dan kekukuhan di atas Islam dan Sunnah.

📂 (Kitab Ats-Tsabat ‘Ala As-Sunnah -Tegar Di Atas Sunnah-, hlm. 63-65, karya asy Syaikh Rabi’ al-Madkhali, terjemahan & terbitan Maktabah Al-Huda)

📚 WhatsApp طريق السلف 📚
🌐 www.thoriqussalaf.com

You may also like

Penjelasan Para Ulama 4 Madzhab Mengenai Agama Syiah
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 8 – Akhir)
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 7)
Silsilah Bukti-Bukti Penyimpangan-Penyimpangan Syiah Dari Agama Islam (Bahagian 6)